Ett kosmiskt utforskningsspel
Cocoon är ett pusselspel där spelaren kommer att röra sig mellan olika världar som finns inuti kulor som spelaren kan bära på ryggen. Mekaniken att hoppa mellan världar är avgörande för spelet och är nyckeln till att lösa invecklade pussel som spelaren kommer att ställas inför i detta plattformsspel.
Liknande spel som The Witness och Braid, strävar Cocoon efter att erbjuda ett unikt perspektiv på dina typiska pusselspel. Spelet spelas i en topp-ned 3D-stil och har en tecknad låg-poly stil av konst.
Utforska främmande nya världar
I kärnan av Kokong finns möjligheten för spelaren att hoppa mellan världar, var och en med sin egen unika utseende och känsla. Att röra sig mellan världar är avgörande för att lösa vissa av pusslen som spelaren kommer att möta, inklusive att kombinera, manipulera och omorganisera dem. Världarna själva är inneslutna i små kulor som spelaren kan bära med sig.
Större delen av spelet ligger i att lösa de tidigare nämnda intrikata pusslen, men det inkluderar också några väktare som skyddar var och en av världarna. Spelaren måste strida mot dessa väktare, och var och en kräver att spelaren behärskar en ny mekanik för att besegra dem. Världarna är också tillräckligt stora och detaljerade för att göra utforskning till en betydande del av spelet.
Med sin användning av låg-poly 3D-grafik skapar Kokong en unik visuell upplevelse för spelare att beundra. De smidiga animationerna gör att spelare kan utforska flera unika världar med lätthet och ger också spelare möjlighet att möta mäktiga fiender utan att behöva oroa sig för klumpiga rörelser som hindrar deras stridsförmåga. Allt detta leder till en filmisk upplevelse som drar spelare in i den fantastiska spelvärlden och unika miljöerna.
Vad gör hotfix nummer ett?
Efter Kokongs officiella släpp kommer dess första hotfix-patch som fixar problem med upplösning, bildfrekvens, prestationer och mer. För att förbättra den visuella upplevelsen är spelets upplösning nu standardinställd på den maximala 16:9-upplösningen som stöds av spelarens system. Målvärden för bildfrekvens som visas i gränssnittet har också korrigerats. Förutom det har ett mer tillförlitligt system för att kontrollera och låsa upp prestationer också implementerats, vilket leder till en mer robust process vid start av spelet. När det gäller gameplay har utvecklarna fixat två mindre buggar relaterade till att kulrobotar fastnar och lagt till en ledtråd för det sista lösenordspusslet för att ge spelarna en liten knuff åt rätt håll.
En visuellt intressant, utmanande spel
Den låg-poly konststilen som används i Kokong är sammanhängande och behaglig för ögat. Spelet spelas från ett fågelperspektiv, vilket gör att spelaren kan se mycket av den omgivande området. Samtidigt har spelet en gradvis svårighetskurva som bör göra spelare på alla färdighetsnivåer känna sig välkomna samtidigt som det fortfarande är tillräckligt utmanande i senare stadier.